Sopron Közösségi Oldala
http://sopron.network.hu/
Kedves látogató!
Légy szíves lépj be és támogasd oldalunkat!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sopron Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Sopron Közösségi Oldala
http://sopron.network.hu/
Kedves látogató!
Légy szíves lépj be és támogasd oldalunkat!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sopron Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Sopron Közösségi Oldala
http://sopron.network.hu/
Kedves látogató!
Légy szíves lépj be és támogasd oldalunkat!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sopron Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Sopron Közösségi Oldala
http://sopron.network.hu/
Kedves látogató!
Légy szíves lépj be és támogasd oldalunkat!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sopron Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek
A Kapuvári Gazdasági Vasút története
Az 1880-ban létesített Hansági Gazdasági Vasút majdnem 100 évig a lápos, ingoványos Hanság-vidék egyetlen közlekedési eszköze volt. Segítségével szállították a feldolgozóhelyekre a terményeket, cukorrépát, lent, nádat, és az égererdõk fáit. A több mint 80 km-es kisvasút behálózta a Kapuvár környéki majorokat. Sorsát a közlekedéspolitikai koncepció pecsételte meg, és 1978. december 31-én szûnt meg.
A kezdetek
Az 1861-ben bérbe adott kapuvári uradalom bérlõi 1864-ben Berg Gusztávot, az Osztrák Államvasút Társaság bányaügyi referensét kérték fel a bérgazdaság vezetésére, aki a bányavasutak kiváló ismerõje, építõje volt. A bérlõk a cukorrépa termesztésében látták a termõhelynek megfelelõ nagyobb hozam elérését. A tájban nem volt ismeretlen a cukorrépa termesztése, ugyanis 1848-ig Eszterházán, 1866-ig Lébényben folyt feldolgozás. Megszûntükkel a legközelebbi cukorgyár Nagycenken volt, de az oda történõ szállítás a nagy távolság miatt vasút hiányában lehetetlen volt.
Berg Gusztáv 1867-ben felvetette a Gyõrbõl Nagycenkig vezetõ vasútvonal megépítését. Végül Batthyány Géza földbirtokosnak egy német bankárt sikerült rávennie a Gyõr-Sopron közötti pálya megépíttetésére, ami 1875-re el is készült.
1878-ban a kapuvári GySEV-rakodóra alapozva megkezdték a répa termesztését. Az India - Öntés - Földvármajor környéki öntéstalajok kiváló termést hoztak, de kiderült, hogy a nagy tömegû répát az õszi, felázott utakon szinte lehetetlen lovasszekerekkel beszállítani a kapuvári rakodóra. Berg Gusztáv elsõként az öntésmajori, fejlesztés alatt álló gazdasági épületek belsõ szállításainak megoldására terveztetett és építtetett vasutat Neró Albert mérnökkel.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!